Selecteer een pagina

We staan allemaal al jarenlang samen op dieet, maar zijn met z’n allen nog altijd niet dun. En toch blijven we proberen. Voor de dieetindustrie een goede zaak, want hoe meer wij hun producten gebruiken, hoe meer geld zij verdienen.

Als ik het woord ‘dieetindustrie’ hoor, denk ik spontaan aan Weight Watchers en hun concurrenten. Maar de dieetindustrie bestaat uit veel meer dan bedrijven die een eetprogramma aanbieden. Denk maar aan dieetboeken, fitnessbedrijven, dieetsupplementen, maagoperaties … Dat valt allemaal onder deze noemer.

En het is een winstgevende business: de dieetindustrie verdient wereldwijd miljarden euro’s. Ze hebben een markt gevonden die onuitputtelijk is en die garandeert dat het geld blijft binnenstromen.

Oneindige cyclus

Er heerst een collectieve paniek bij mensen als het gaat om dik zijn en iedereen streeft naar dat perfecte, slanke lichaam. We zijn doodsbang om dik te worden. Vijf kilo bijkomen lijkt wel het einde van de wereld. Daarom moeten we onze kilo’s onder controle houden en grijpen we telkens opnieuw terug naar dieetproducten.

Elk product op de markt belooft dat je slank gaat worden én blijven. Het is de ultieme oplossing voor ons probleem. Het wondermiddel waarmee we al onze overtollige kilo’s gaan verliezen.

Alleen werkt het zo niet. Dat weten ze zelf ook, want hun eigen cijfers bewijzen dat. En toch blijven ze ons wijsmaken dat het onze schuld is als we niet afvallen. Want hún product werkt echt, je moet het alleen volhouden. Dus wanneer we onvermijdelijk weer aankomen, voelen we ons schuldig en beginnen we van voor af aan.

En dat is het perfecte recept voor de dieetindustrie, want hoe meer wij terugkomen om hun product te consumeren, hoe meer zij verdienen.

Richard Samber, voormalig financieel directeur van Weight Watchers, geeft dat trouwens zelf toe in een interview. Wanneer hem gevraagd wordt hoe het komt dat een bedrijf kan blijven bestaan als maar 16% van de klanten succes kent, antwoordt hij (vanaf 46:48):

“[Weight Watchers] is successful because the other 84% have to come back and do it again. That’s where your business comes from.”

Dat geven de huidige woordvoerders natuurlijk niet toe, maar het is zo logisch! Als hun producten zouden werken, dan was niemand meer dik en zouden ze al lang failliet zijn.

Nieuwe boodschap

De laatste jaren is er wel een trend te merken die de focus verlegt van diëten naar gezondheid. Veel mensen zeggen dat ze niet meer op dieet zijn, maar dat ze een ‘gezonde levensstijl’ willen.

De dieetindustrie heeft die verandering ook opgemerkt en bedrijven passen met plezier hun boodschap aan. Het gaat nu om ‘gezond’ worden en op een ‘gezonde manier afvallen’. En met de trend van body positivity doen ze natuurlijk ook graag mee. Omdat ze weten dat dit meer aanspreekt … en daarmee meer geld kunnen verdienen.

Nu, is er iets mis met geld verdienen? Nee, natuurlijk niet. Maar als je een product verkoopt dat als doel heeft om af te vallen, en dan beweert dat je geeft om de gezondheid van je klanten, en tegelijkertijd diezelfde klanten een schuldgevoel aanpraat als ze hun doel niet bereiken, terwijl je goed genoeg weet dat het je product is dat niet werkt … Dat is wel een probleem.

Money money money

De dieetindustrie geeft niet om jouw gezondheid. Daarom vind je nog altijd ‘gezondheidsboeken’ die vol staan met ongezonde adviezen, blijven er dieetsupplementen op de markt komen die schadelijk zijn voor je, en worden maagoperaties nog altijd gepromoot, terwijl er heel wat negatieve (en dodelijke) gevolgen aan vasthangen.

De dieetindustrie draait niet om jouw gezondheid, maar om geld. Ze moeten hun shareholders tevreden houden en hun winst naar omhoog krijgen.

En dat lukt het beste als ze een product verkopen dat niet werkt, en ons daarvan de schuld geven, zodat we blijven terugkomen. Aan jou de keuze of je hun je geld wilt blijven geven …

Ook interessant:

Eeuwenoud dieetleed

Eeuwenoud dieetleed

Veel mensen hebben nogal wat extreme dingen gedaan om af te vallen. En dat is niet nieuw. Om aan te tonen hoever dieeetleed ging, vind je hier een overzicht van uitvindingen en personen die bijgedragen hebben aan de uitgebreide en soms bizarre historie van onze...

Dikke mensen zijn geen teflon-pannen

Dikke mensen zijn geen teflon-pannen

Ook als je jezelf en je lichaam graag ziet, ben je niet ongevoelig voor opmerkingen. Dat is logisch, want je bent ook maar een mens. Zelfliefde zorgt er dan ook niet voor dat niks je nog raakt, maar wel dat je er sneller overheen geraakt en je lichaam niet de schuld...

Hoe intuïtief eten nog altijd een dieetmentaliteit kan zijn

Hoe intuïtief eten nog altijd een dieetmentaliteit kan zijn

Om volledige vrijheid rond eten te ervaren moet je de eetregels in je hoofd volledig loslaten. Ja, ook die waarvan je denkt dat ze onschuldig zijn, zoals vijf stukken groenten en fruit per dag eten.Elk dieet dat er bestaat heeft zo z’n eigen regeltjes. Je moet...

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe updates?

Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief:

.

Door je aan te melden krijg je één keer per maand mijn nieuwsbrief in je inbox. Ik ga je verder niet spammen en je kan je met één klik weer uitschrijven. Meer info vind je in de privacyverklaring.