Selecteer een pagina

We staan allemaal al jarenlang samen op dieet, maar zijn met z’n allen nog altijd niet slank. En toch blijven we proberen. Voor de dieetindustrie een goede zaak, want hoe meer wij hun producten gebruiken, hoe meer geld zij verdienen.

Als ik het woord ‘dieetindustrie’ hoor, denk ik spontaan aan Weight Watchers en hun concurrenten. Maar de dieetindustrie bestaat uit veel meer dan bedrijven die een eetprogramma aanbieden. Denk maar aan dieetboeken, fitnessbedrijven, dieetsupplementen, maagoperaties … Dat valt allemaal onder deze noemer.

En het is een winstgevende business: de dieetindustrie verdient wereldwijd miljarden euro’s. Ze hebben een markt gevonden die onuitputtelijk is en die garandeert dat het geld blijft binnenstromen.

Er heerst een collectieve paniek bij mensen als het gaat om dik zijn en iedereen streeft naar dat perfecte, slanke lichaam.

We zijn doodsbang om dik te worden. Vijf kilo bijkomen lijkt wel het einde van de wereld. Daarom moeten we onze kilo’s onder controle houden en grijpen we telkens opnieuw terug naar dieetproducten.

Want elk product op de markt belooft dat je slank gaat worden én blijven. Het is de ultieme oplossing voor ons probleem. Het wondermiddel waarmee we al onze overtollige kilo’s gaan verliezen.

Alleen werkt het zo niet. Dat weten ze zelf ook, want hun eigen cijfers bewijzen dat. En toch blijven ze ons wijsmaken dat het onze schuld is als we niet afvallen. Want hún product werkt echt, je moet het alleen volhouden. Dus wanneer we onvermijdelijk weer aankomen, voelen we ons schuldig en beginnen we van voor af aan.

En dat is het perfecte recept voor de dieetindustrie, want hoe meer wij terugkomen om hun product te consumeren, hoe meer zij verdienen.

Richard Samber, voormalig financieel directeur van Weight Watchers, geeft dat trouwens zelf toe in een interview. Wanneer hem gevraagd wordt hoe het komt dat een bedrijf kan blijven bestaan als maar 16% van de klanten succes kent, antwoordt hij:

“[Weight Watchers] is succesvol omdat de andere 84% moeten terugkomen en opnieuw beginnen. Dat is waar je business vandaan komt.”

Dat geven de huidige woordvoerders natuurlijk niet toe, maar het is zo logisch! Als hun producten zouden werken, dan was niemand meer dik en zouden ze al lang failliet zijn.

De laatste jaren is er wel een trend te merken die de focus verlegt van diëten naar gezondheid. Veel vrouwen zeggen dat ze niet meer op dieet zijn, maar dat ze ‘proberen gezond te leven’. Dat heeft ervoor gezorgd dat de dieetindustrie minder omzet heeft gedraaid de laatste jaren.

Maar geen nood, want ook daar hebben ze een oplossing voor gevonden!

De dieetindustrie heeft die verandering ook opgemerkt en bedrijven passen met plezier hun boodschap aan. Het gaat nu om gezond worden en op een gezonde manier afvallen. En met de trend van body positivity doen ze natuurlijk ook graag mee. Omdat ze weten dat dit vrouwen meer aanspreekt … en daarmee dus meer geld kunnen verdienen.

Nu, is er iets mis met geld verdienen? Nee, natuurlijk niet. Elk bedrijf wil winst maken. Maar als je een product verkoopt dat als doel heeft om af te vallen, en dan beweert dat je geeft om de gezondheid van je klanten, en tegelijkertijd diezelfde klanten een schuldgevoel aanpraat als ze hun doel niet bereiken, terwijl je goed genoeg weet dat het je product is dat niet werkt … Dat vind ik wel een probleem.

Want laten we heel duidelijk zijn: de dieetindustrie geeft niet om jouw gezondheid.

Daarom vind je nog altijd ‘gezondheidsboeken’ die vol staan met ongezonde adviezen. Blijven er dieetsupplementen op de markt komen die schadelijk zijn voor je. Worden maagoperaties nog altijd gepromoot, terwijl er heel wat negatieve (en dodelijke) gevolgen aan vasthangen. En verkopen dieetbedrijven voedingswaren met de meest ongezonde ingrediëntenlijsten.

De dieetindustrie draait dus niet om jouw gezondheid, maar om geld. Ze moeten hun shareholders tevreden houden en hun winst naar omhoog krijgen.

En dat lukt het beste als ze een product verkopen dat niet werkt, en ons daarvan de schuld geven, zodat we blijven terugkomen. Aan jou de keuze of je hun je geld wilt blijven geven …

Ook interessant om te lezen:

De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête

De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête

In de Flair van deze week staan enkele resultaten van hun body-image-enquête waaraan 3490 mensen deelgenomen hebben. De cijfers schetsen geen rooskleurig beeld over hoe veel vrouwen over hun lichaam denken. Dat is triest, maar ook niet helemaal verbazend.Enkele...

Wat als je een slechte dag hebt?

Wat als je een slechte dag hebt?

Body positivity ontdekken is geweldig: je krijgt weer waardering voor jezelf en je lichaam, en je vindt een fantastische community. Maar er komt ook eens een slechte dag waarop het allemaal niet zo rooskleurig is. En wat doe je dan?Hoe graag je jezelf en je lichaam...

Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent

Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent

Een stukje chocolade, gevolgd door twee koeken. Dan nog wat chips. En dan maar ineens de rest van het pak koeken, want nu is toch alles om zeep. Ken je dat? Als je ooit op dieet geweest bent waarschijnlijk wel. Want diëten en eetbuien gaan nu eenmaal hand in hand.Als...