Selecteer een pagina

10 dingen die de dieetindustrie niet hardop zegt

12.05.2020 | dieetcultuur

1 – “Hoe slechter jij je voelt over je lichaam, hoe beter dat is voor ons”

Mijn lichaam is niet goed genoeg.

Met die overtuiging begint voor veel mensen hun dieetverhaal. Ofwel ben je te zwaar. Of je hebt te veel cellulitis. Of je borsten zijn te klein. Of je buik te dik. Je haar te dof. Je tanden niet wit genoeg. Of een combinatie van alles.

De wereld laat geen kans onbenut om ons te tonen hoe een perfect lichaam er hoort uit te zien. De boodschap is ongenadig: als je niet lijkt op ons ideale plaatje, dan hoor je er niet bij. Dan ben je geen lid van de club van coole mensen en tel je niet mee. Geen wonder dat we gaan geloven dat we ons lichaam moeten veranderen, want wie wordt er nu graag uitgesloten?

En dus gaan we op dieet. Trekken we drie keer per week naar de sportschool. Kopen we dieetboeken. Drinken we groene smoothies. En nog zoveel meer. Alles om er maar voor te zorgen dat ons lichaam in die perfecte vorm past.

Dat is goed nieuws voor de dieetindustrie, want zij profiteren van onze onzekerheden. Stel je eens voor dat er niemand onzeker zou zijn over hun lichaam, dat we er allemaal van overtuigd zouden zijn dat ons lichaam helemaal goed is zoals het is … denk je dat we dan nog altijd massaal geld zouden geven aan dieetproducten?

Natuurlijk niet, en daarom is het voor de dieetindustrie beter dat wij ons slecht blijven voelen over ons lichaam. Want als we dat niet doen, dan gaan zij failliet.

2 – “Wij geven je een oplossing voor een probleem dat we zelf gecreëerd hebben”

Het idee dat ons lichaam niet goed genoeg is, komt niet zomaar van onszelf. Het is een probleem dat voor ons gecreëerd is. Want bedrijven weten al sinds de jaren ’30 dat ze zowat alles verkocht krijgen als ze maar inspelen op onze onzekerheden.

De dieetindustrie blijft maar al te graag problemen verzinnen waarmee ze ons kunnen opzadelen, want zij hebben natuurlijk – heel toevallig – ook de oplossing voor al deze problemen!

Het is de ideale manier om steeds opnieuw producten te kunnen blijven verkopen.

Ze beloven je bijvoorbeeld dat afvallen je gelukkig gaat maken. Maar dat is natuurlijk niet zo, want eens je dat ‘ideale gewicht’ bereikt hebt, dan vinden ze wel een ander probleem dat ze aan je kunnen opdringen waarvoor jij weer een andere oplossing nodig hebt.

En zo blijven ze bezig. En wij ook.

3 – “Het komt ons goed uit dat mensen geloven dat hun BMI iets zegt over hoe gezond ze zijn”

Ondertussen maken we ons niet alleen zorgen over hoe ons lichaam eruitziet, maar vragen we ons ook of we wel gezond zijn met al die extra kilo’s aan ons lijf. Want sinds de BMI-schaal op het toneel verschenen is, wordt gewicht onlosmakelijk verbonden met gezondheid.

De BMI-schaal is de perfecte tool voor de dieetindustrie om ons op te zadelen met een schuldgevoel over onze gezondheid. Het gaat eerlijk waar niet over je looks, het gaat écht over je gezondheid! We willen alleen maar dat je gezond bent! En wij gaan je daarbij helpen!

Uiteraard zijn we gevoelig voor deze boodschap, want we willen allemaal toch zo gezond mogelijk zijn? Over de andere mogelijkheid – niet gezond zijn – denken we namelijk niet graag na. Dat wordt heel erg geassocieerd met de dood en dat is voor veel mensen te confronterend. Dus moeten we er alles aan doen om die perfecte gezondheid na te streven en daar speelt de dieetindustrie natuurlijk gretig op in.

Het komt de dieetindustrie dus goed uit dat we als maatschappij blindelings geloven dat BMI iets zegt over onze gezondheid, ook al is dat geloof compleet misplaatst.

4 – “Eigenlijk interesseert jouw gezondheid ons niet”

De dieetindustrie profiteert dus mee van onze wens om gezond te zijn, maar onze gezondheid interesseert hun niet. Waar het dan wel allemaal om draait? Geld.

De dieetindustrie is een miljoenenindustrie en bestaat uit bedrijven die hun shareholders tevreden moeten houden. Verkoop! Omzet! Winst! Hoe dat geld binnenkomt, is van ondergeschikt belang. Zolang het maar blijft stromen.

Ook als dat betekent dat we daardoor ons lichaam gaan haten? Yep! Ook als we daardoor een compleet verstoorde relatie met eten krijgen? Yep! En ook als we daardoor dus eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn? Yep, ook dat is van ondergeschikt belang.

Maak je dus geen illusies: de dieetindustrie is op geen enkele manier geïnteresseerd in ons welzijn en onze gezondheid.

5 – “We weten zelf ook wel dat onze producten niet per se gezond zijn”

Dat de dieetindustrie niet geeft om onze gezondheid, zie je ook aan hun producten zelf. Ze beweren wel dat afvallen goed is voor onze gezondheid. Dat we slank moeten zijn als we gezond willen zijn. Maar de manier om daar te geraken is meestal niet wat ik ‘gezond’ zou noemen.

Of vind jij het gezond om elke dag te overleven op twee artificiële poedershakes en een lichte maaltijd? Om elke dag vijf uur op het toilet door te brengen omdat je dieetsupplement eigenlijk een laxeermiddel is? Om te sporten tot je lichaam niet meer kan, zodat je blessures krijgt aan elk lichaamsdeel dat je maar kan bedenken?

De meest ongezonde dingen die we doen voor onszelf en ons lichaam hebben velen van ons geleerd toen we op dieet stonden. Laat je dus nooit wijsmaken dat de dieetindustrie bezorgd is om jouw gezondheid.

6 – “We doen wel alsof we geven om jouw gezondheid, want anders verliezen we klanten”

De wereld verandert continu. Tien jaar geleden hadden we geen enkel probleem met diëten, op welke manier dan ook. Maar tegenwoordig wordt het geassocieerd met crashdiëten, en we weten allemaal dat dat niet goed voor je is. We gaan daarom ook niet meer op dieet, maar veranderen onze levensstijl.

De dieetindustrie merkt ook dat de focus zich de laatste jaren heeft verplaatst van diëten naar gezondheid en welzijn. Als ze hun klanten willen blijven aanspreken, moeten ze dan ook hun boodschap aanpassen. Vandaar dat Weight Watchers enkele jaren geleden een complete rebrading gedaan heeft, nu verdergaat als WW en ze je op hun website doodslaan met woorden als ‘wellness’, ‘healthy’ en ‘lifestyle’.

Als dieetbedrijven hun boodschap niet aanpassen, dan haken mensen niet meer aan. Dat betekent minder verkoop en minder winst. En dat kan natuurlijk niet. Ze passen dus met plezier om de zoveel jaar hun overtuigingen, visie en reclameboodschappen aan als dat betekent dat ze daarmee hun klanten kunnen behouden.

7 – “Er zijn gelukkig nog heel veel mensen in de wereld waar we onze pijlen op kunnen richten”

De druk om te voldoen aan dat slanke ideaal is vooral heel groot voor vrouwen in onze maatschappij. Hoe dunner hoe beter, hoe succesvoller, hoe mooier. Maar dat betekent uiteraard niet dat zij de enigen zijn die hier last van hebben.

Ook al lijkt de dieetindustrie zich vooral te richten op vrouwen, ze weet evengoed hoe ze ervoor moet zorgen dat ook mannen en kinderen niet ontsnappen aan de boodschap dat ze hun lichaam kunnen en moeten veranderen.

Weet je nog toen er zoveel ophef was over de dad bod? Ook bij mannen betekent een niet-afgetraind lijf dat ze zich ‘hebben laten gaan’. Zij voelen ook steeds meer de druk om een sixpack te hebben of een lijf zoals een superheld in een film.

En ook kinderen slorpen al deze boodschappen op. Kinderen vanaf 3 jaar zijn zich er al van bewust dat dik zijn negatief is. Maar ja, wat wil je als een bedrijf als Weight Watchers zonder blikken of blozen een gratis programma aanbiedt voor kinderen van 13 tot 17 jaar of een app lanceert voor kinderen om af te vallen?

Niemand is veilig voor de genadeloze boodschap van de dieetindustrie dat er iets mis is met je lichaam gewoon zoals het is.

8 – “We moeten mensen alleen maar wijsmaken dat ze hun gewicht helemaal zelf kunnen controleren”

Het idee dat dik zijn zowat het ergste is wat er met je kan gebeuren, is één deel van het verhaal. Wat de dieetindustrie zo krachtig maakt, is dat ze ons er ook van overtuigd hebben dat we daar zelf iets aan kunnen doen. Die combinatie zorgt ervoor dat heel de molen blijft werken.

Als wij denken dat we ons gewicht zelf in de hand hebben en dat we ons lichaam in een bepaalde vorm kunnen duwen, dan ligt het aan ons als het niet lukt. Want het is toch alleen maar een kwestie van wilskracht, van calorieën in en uit, van gewoon een beetje opletten.

Maar ze zeggen er natuurlijk nooit bij dat je gewicht ook afhangt van je omgevingsfactoren, genetische aanleg, medicatiegebruik, en nog zoveel meer. En dat komt de dieetindustrie natuurlijk goed uit, want zo kunnen zij ons de ene na de andere ‘oplossing’ voorschotelen terwijl ze ons beloven dat het deze keer écht gaat lukken.

9 – “We moeten mensen doen geloven dat alles voorbij is eens ze afgevallen zijn”

Het mooie plaatje dat ons beloofd wordt aan het einde van de rit, is er altijd eentje vol regenbogen. Eens we afgevallen zijn en verlost zijn van onze kilo’s, kunnen we eindelijk zonder zorgen genieten van het fantastische leven waar we zolang voor gevochten hebben. Al onze problemen zullen verdwijnen en het geluk lacht ons toe.

Wat de dieetindustrie je niet vertelt, is dat je nooit kan stoppen met diëten: om je gewicht te behouden, moet je altijd blijven doorgaan. Je dacht natuurlijk dat je kon rusten eens je de finish haalde van je dieetmarathon, maar in werkelijkheid moet je onmiddellijk erna opnieuw een marathon lopen om dat resultaat te behouden.

Want op dat moment moet je ervoor zorgen dat je die nieuwe werkelijkheid vasthoudt. En dat betekent dat je je nog steeds zorgen maakt om je lichaam, want dat mag niet opnieuw veranderen of dikker worden. Het betekent ook dat je nog steeds continu bezig bent met eten, want dat moet je controleren om je resultaat te behouden.

De belofte van een zorgeloos leven eens je slank bent, is dus een grote illusie.

10 – “Maar heel eerlijk? We weten ook dat diëten niet werkt, hoor”

Het grote voordeel voor de dieetindustrie is dat mensen wel degelijk afvallen als ze op dieet gaan. Op korte termijn verliezen we allemaal heel wat kilo’s, waardoor we er steeds opnieuw van overtuigd worden dat diëten echt werkt.

Het probleem is dat diëten niet werkt op lange termijn: meer dan 95% van de mensen die op dieet gaan, zitten na vijf jaar opnieuw op hun startgewicht. Het probleem ligt dus niet aan ons, maar aan het dieet zelf.

En dat weten ze zelf ook. Er zijn heel wat studies die dat bevestigen en ook hun eigen cijfers liegen er niet om. Maar dat kunnen ze natuurlijk niet toegeven, waardoor de propagandamolen gewoon blijft draaien.

De dieetindustrie is er dus in geslaagd om de realiteit helemaal om te draaien, zodat we het onszelf verwijten wanneer we na al dat diëten nog altijd niet slank zijn, terwijl het eigenlijk het diëten zelf is wat niet werkt.

Het is de ideale basis om winst te blijven maken, want als wij denken dat het aan ons ligt, blijven we terugkomen voor een nieuwe oplossing, terwijl de dieetindustrie blijft profiteren van onze onzekerheden die ze zelf gecreëerd heeft.

Ook interessant:

Eeuwenoud dieetleed

Eeuwenoud dieetleed

Veel mensen hebben nogal wat extreme dingen gedaan om af te vallen. En dat is niet nieuw. Om aan te tonen hoever dieeetleed ging, vind je hier een overzicht van uitvindingen en personen die bijgedragen hebben aan de uitgebreide en soms bizarre historie van onze...

Dikke mensen zijn geen teflon-pannen

Dikke mensen zijn geen teflon-pannen

Ook als je jezelf en je lichaam graag ziet, ben je niet ongevoelig voor opmerkingen. Dat is logisch, want je bent ook maar een mens. Zelfliefde zorgt er dan ook niet voor dat niks je nog raakt, maar wel dat je er sneller overheen geraakt en je lichaam niet de schuld...

Hoe intuïtief eten nog altijd een dieetmentaliteit kan zijn

Hoe intuïtief eten nog altijd een dieetmentaliteit kan zijn

Om volledige vrijheid rond eten te ervaren moet je de eetregels in je hoofd volledig loslaten. Ja, ook die waarvan je denkt dat ze onschuldig zijn, zoals vijf stukken groenten en fruit per dag eten.Elk dieet dat er bestaat heeft zo z’n eigen regeltjes. Je moet...