Selecteer een pagina

Ben jij op zoek naar dat ene perfecte dieet waarmee je gelukkig gaat worden en weer blij bent met je lichaam? Dan heb ik goed nieuws voor je, want ik heb dat dieet gevonden: het mediadieet.

Kijk, met Dik Gelukkig als naam voor mijn bedrijf snap je waarschijnlijk wel dat ik anti diëten ben. Ik ga je dus echt geen plan voorstellen dat je vertelt wat je wel en niet mag eten, of waarmee je weet-ik-veel-hoeveel kilo’s gaat kwijtspelen.

Ik geloof namelijk niet dat jouw lichaam een probleem is dat opgelost moet worden. Jouw lichaam is geen ‘voor en na’-project. Het is niet de vijand, maar een partner voor het leven. Jouw lichaam is niets om je over te schamen. Of om je voor te verontschuldigen.

Jij verdient geluk en respect, ongeacht het nummer dat op de weegschaal verschijnt of op het etiket in je kleren staat.

Maar dat geloof je natuurlijk niet zomaar.

Want de media geven je de ene boodschap na de andere dat jouw lichaam niet goed genoeg is. Dat je pas volwaardig bent met de juiste rondingen, de juiste huidskleur en de juiste afmetingen. Dat je pas meetelt als je je lichaam in een voorgevormd sjabloon duwt.

Je mag niet te dik zijn, maar ook niet te dun. Niet te groot, maar niet te klein. Je mag er natuurlijk uitzien, maar alleen met de juiste make-up. Je benen moeten glad zijn en je wenkbrauwen perfect in vorm. Rimpeltjes moet je bestrijden en vetrolletjes verbergen.

In onze maatschappij tel je dus alleen maar mee als je aan een willekeurig schoonheidsideaal voldoet. Alleen valt dat schoonheidsideaal nooit te bereiken. Want niemand kan eraan voldoen. Ook de modellen zelf niet.

Maar ja, dat is net de bedoeling.

Als de media een onrealistisch ideaal in stand kunnen houden, dan blijf jij onzeker. En zo kunnen bedrijven jou producten blijven verkopen om die onzekerheid weg te werken.

En toch denken we dat ons lichaam het probleem is. Niet dus! Het probleem ligt overduidelijk bij de media zelf. En daarom is de oplossing geen vermageringsdieet, maar een mediadieet.

Als je een mediadieet volgt, kies je ervoor om negatieve mediakanalen te schrappen uit je dagelijkse instroom van berichten en om positieve bronnen toe te voegen. Je beperkt boodschappen die een eenzijdig lichaamsbeeld promoten en die je minderwaardig doen voelen. En je verrijkt je informatiestroom met berichten die een meer realistisch beeld van de werkelijkheid tonen.

Wil dat dan zeggen dat je ineens alle vrouwenbladen moet weggooien en alleen maar Facebook-pagina’s mag volgen waar plussize modellen getoond worden? Nee, helemaal niet! Want als je enkel vrouwen met een maatje meer ziet, dan is dat net zo eenzijdig als wat er nu gebeurt.

En je wilt net een mooie balans vinden: slanke én dikke mensen, groot én klein, zonder én met fysieke beperkingen, blond én bruin én ros én zwart … Kortom, mensen in alle kleuren, vormen en maten.

Het doel van een mediadieet is om een mix te krijgen van mediakanalen die je het echte leven tonen zoals je dat op straat ziet.

Het resultaat is echt verbazingwekkend: je ziet een grotere diversiteit van mensen, waardoor je het gewoon wordt om lichamen te zien in alle vormen en maten, en dat zorgt er dan weer voor dat je minder onzeker wordt, anderen niet zo snel beoordeelt en uiteindelijk ook gelukkiger wordt. Dik Gelukkig zelfs. 😉

Overtuigd van de voordelen? Dan kan je meteen aan de slag door jezelf deze 3 vragen te stellen:

1. Met welke mediakanalen kom ik het meeste in contact?

Maak een lijstje met alle bronnen die het meest aanwezig zijn in je leven. Een tijdschrift dat je elke week koopt? Een blog dat je trouw leest? Facebook-pagina’s die je dagelijks volgt? Instagram-accounts? Een tv-serie die je kijkt? Denk er eventjes over na en schrijf alles op.

2. Van welke bronnen krijg ik geen positieve energie?

Bekijk je lijstje en schrap één, twee of drie kanalen die je echt een negatief gevoel geven. Dat ene tijdschrift dat altijd gaat over het nieuwe dieet en een bikinibody? Die tv-serie die niets anders doet dan grappen maken over dikke mensen? Die Instagram-account die alleen maar een platte buik en een perfect kapsel toont? 

Duid ze aan op je lijstje en zorg ervoor dat je er minstens een maand niet mee in contact komt. Laat het tijdschrift in het winkelrek liggen, unlike die Facebook-pagina en zap weg tijdens de reclameblokken.

3. Welke positieve kanalen wil ik toevoegen?

Ga op zoek naar bronnen die iets anders tonen dan enkel het heersende schoonheidsideaal. Kies voor diversiteit zodat je andere mensen en lichamen ziet dan gewoonlijk. Google eens op ‘body positivity’ of ‘fat acceptance’ en kies er twee, drie of vier uit die je vanaf nu gaat volgen.

Een mediadieet doet echt wonderen: je wordt er gelukkig van. En zo heb je dus dat ene perfecte dieet gevonden waar je altijd al naar op zoek was …

[bctt tweet="Het mediadieet is het enige dieet dat je ooit nog moet volgen om gelukkig te worden"]

Ook interessant om te lezen:

De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête

De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête

In de Flair van deze week staan enkele resultaten van hun body-image-enquête waaraan 3490 mensen deelgenomen hebben. De cijfers schetsen geen rooskleurig beeld over hoe veel vrouwen over hun lichaam denken. Dat is triest, maar ook niet helemaal verbazend.Enkele...

Wat als je een slechte dag hebt?

Wat als je een slechte dag hebt?

Body positivity ontdekken is geweldig: je krijgt weer waardering voor jezelf en je lichaam, en je vindt een fantastische community. Maar er komt ook eens een slechte dag waarop het allemaal niet zo rooskleurig is. En wat doe je dan?Hoe graag je jezelf en je lichaam...

Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent

Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent

Een stukje chocolade, gevolgd door twee koeken. Dan nog wat chips. En dan maar ineens de rest van het pak koeken, want nu is toch alles om zeep. Ken je dat? Als je ooit op dieet geweest bent waarschijnlijk wel. Want diëten en eetbuien gaan nu eenmaal hand in hand.Als...