Selecteer een pagina

Waar of niet waar? Wat we in de media zien, heeft een invloed op hoe we onszelf en ons lichaam zien. Ik ben ervan overtuigd van wel. Maar ik wil ook weleens weten in welke mate dan. Tijd om op onderzoek uit te gaan!

We komen heel de dag door in contact met allerlei media. En dat wil zeggen dat we ook continu reclame te horen krijgen. Ga maar eens na:

’s Morgens word je wakker met de radio en hoor je enkele reclameboodschappen voor het nieuws begint. Je kijkt even op je sociale media en ziet een aantal advertenties. Je gaat naar het werk en ziet reclameborden langs de weg. Tijdens de lunch blader je door een tijdschrift vol reclame. En ’s avonds zie je de ene commercial na de andere op tv.

We komen op een dag dus heel wat reclameboodschappen tegen.

Hoeveel zijn het er exact? Dat is niet zeker. Blijkbaar heeft er ooit eens iemand gezegd dat het er 3000 zijn en dat aantal wordt dikwijls herhaald. Maar de cijfers verschillen van onderzoek tot onderzoek.

Laten we daarom een gemiddelde nemen en ervan uitgaan dat we 2000 reclameboodschappen per dag te verwerken krijgen.

Stel dat de helft daarvan direct of indirect over je lichaam gaan. En dat de helft daarvan negatieve boodschappen zijn. Waarmee ik bedoel dat er gesuggereerd wordt dat je moet afvallen, dat je tanden witter moeten, dat je haren voller moeten, dat je rimpels weg moeten. Je snapt het wel …

Dat zijn dan 500 negatieve reclameboodschappen over je lichaam op een dag.

Maar we zijn natuurlijk geen 24 uur per dag wakker. Stel dat we 8 uur slapen, dan gaat het om 500 boodschappen per 16 uur. Of 31 per uur.

Nu, we nemen ook niet alle reclame bewust op, het gaat meer om 3%. Dus van de 31 boodschappen per uur, nemen we 3% bewust in ons op. Dat komt – afgerond – neer op 1 per uur.

Laat dat eens even bezinken …

Elk uur nemen we bewust een negatieve reclameboodschap over ons lichaam op.

Elk uur.

Ik vind dat hallucinant.

Stel je eens voor dat je nog zo’n oude koekoeksklok had waaruit elk uur een vogeltje tevoorschijn komt. Maar in plaats van mooi te tsjilpen, zegt het: Jij bent niet aantrekkelijk. Jouw lichaam is niet goed genoeg. Jij moet 20 kilo afvallen.

Hoe kan dat géén invloed op je hebben?

En ja, ik weet wel dat dit heel onwetenschappelijk onderzoek is. Maar denk er eens verder over na: deze cijfers gaan enkel over reclameboodschappen. Dan hebben we het nog niet gehad over opmerkingen die je krijgt op straat, commentaren die je leest op sociale media, uitspraken die je hoort in tv-series of headlines die je leest in vrouwenbladen. Het aantal negatieve boodschappen ligt dus waarschijnlijk nog hoger.

En zelfs als de cijfers lager liggen en het 1 boodschap per dag is, dan is dat nog altijd onrustwekkend veel!

Bedenk bovendien ook even dat heel deze berekening gaat over wat je bewust opneemt.

Er zijn elk uur dus nog 30 andere negatieve boodschappen over je lichaam die onbewust in je systeem sluipen.

Je gaat mij niet vertellen dat zoiets op lange termijn geen invloed heeft op je. Ook al wéét je dat de meeste beelden gefotoshopt zijn en dat die boodschappen komen vanuit een dieetcultuur. Als je dag in dag uit onbewust dezelfde boodschap binnenkrijgt, dan blijft daar op den duur echt wel iets van hangen.

Hoe denk je anders dat we aan het idee komen dat ons lichaam niet goed genoeg is? Dat is echt niet aangeboren. Als baby, peuter en kleuter doen we niets anders dan verwonderd ons lichaam ontdekken. We weten in de verste verte niet dat ons lichaam iets is dat misschien ooit niet goed genoeg gaat zijn. Dat idee wordt ons aangeleerd. Door bewuste én onbewuste negatieve boodschappen over ons lichaam die we elke dag opnieuw binnenkrijgen.

Ik was er al van overtuigd dat de media een invloed hebben op hoe we onszelf en ons lichaam zien. Ik wist alleen niet dat het zó erg was.

Ook interessant om te lezen:

De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête

De niet-zo-verbazende cijfers van de Flair-enquête

In de Flair van deze week staan enkele resultaten van hun body-image-enquête waaraan 3490 mensen deelgenomen hebben. De cijfers schetsen geen rooskleurig beeld over hoe veel vrouwen over hun lichaam denken. Dat is triest, maar ook niet helemaal verbazend.Enkele...

Wat als je een slechte dag hebt?

Wat als je een slechte dag hebt?

Body positivity ontdekken is geweldig: je krijgt weer waardering voor jezelf en je lichaam, en je vindt een fantastische community. Maar er komt ook eens een slechte dag waarop het allemaal niet zo rooskleurig is. En wat doe je dan?Hoe graag je jezelf en je lichaam...

Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent

Waarom eetbuien voorspelbaar zijn als je op dieet bent

Een stukje chocolade, gevolgd door twee koeken. Dan nog wat chips. En dan maar ineens de rest van het pak koeken, want nu is toch alles om zeep. Ken je dat? Als je ooit op dieet geweest bent waarschijnlijk wel. Want diëten en eetbuien gaan nu eenmaal hand in hand.Als...