Selecteer een pagina

Praktische tips voor een beter lichaamsbeeld

5 dec. 2019 | lichaamsbeeld

Leren houden van jezelf en je lichaam, daar heb je tijd voor nodig. Heel veel kleine dingen lang genoeg herhalen tot ze natuurlijk aanvoelen en je er blij van wordt. Hier vind je 20 praktische tips die je kunnen helpen om weer een positieve relatie op te bouwen met jezelf en je lichaam.

Neem een stukje papier of een post-it en schrijf daarop: Ik heb geen toestemming of goedkeuring nodig van anderen om mezelf graag te zien. Leg of hang het papiertje ergens waar je het elke dag ziet.

Geef je innerlijke kritische stem een naam en leg haar het zwijgen op telkens als ze van zich laat horen. “Nee, Brenda, ik wil het niet horen!” “Geert, mijn haar ligt wél goed vandaag!” “Sonja, ik apprecieer dat je mij wilt beschermen, maar ik heb hier nu geen behoefte aan.”

Maak verschillende strookjes papier en schrijf daarop een positieve gedachte of een positief kenmerk over jezelf. Verstop elk papiertje op een plaats waar je het onverwacht terug kan vinden, zoals in je jaszak of in je portefeuille.

Doe je favoriete outfit aan. Ja, ook om gewoon naar de winkel te gaan of je kinderen aan school op te halen.

Gooi je weegschaal buiten. (Of als dat nog te moeilijk is: wacht tot de batterijen op zijn en vervang ze niet.) Focus je eens een tijdje op hoe je je voelt in plaats van op dat cijfer.

Maak een lijstje met alle negatieve gedachten die je hebt over jezelf en/of je lichaam, en ga voor elke overtuiging na waar die vandaan komt.

Als je weet waar die gedachten vandaan komen en je afvraagt of ze nog relevant zijn, is het soms gemakkelijker om ze los te laten

Knipoog naar jezelf telkens wanneer je in de spiegel kijkt.

Ontvolg vandaag één persoon op sociale media die je geen goed gevoel geeft. Het maakt niet uit waarom dat zo is of hoelang je die persoon al volgt, als het niet 100% goed voelt: muten of ontvolgen!

Maak een tekening van jezelf (dat hoeft geen zelfportret te zijn, enkele streepjes met een cirkel als hoofd is ook al genoeg) en schrijf bij elk lichaamsdeel een neutraal of positief woord dat jij ermee kan associëren. Bij je neus schrijf je bijvoorbeeld klein, bij je buik schrijf je rond, en bij je benen schrijf je sexy. Als je alleen maar negatieve dingen kan bedenken, blijf dan zoeken tot je iets neutraal vindt.

Maak een playlist met liedjes die je kracht / vreugde / moed / energie geven en luister er regelmatig naar.

Neem heel veel selfies en laat heel veel foto’s van je nemen langs alle kanten. Hoe meer je jezelf ziet en je eigen lichaam gewoon wordt, hoe milder je ernaar gaat kijken.

Verander eens van look, bijvoorbeeld door je haren te knippen of te kleuren, of je kledingstijl te veranderen.

Hoe voel je je daar zelf bij? Hoe reageren mensen daarop? Vind je dat fijn? Of net vervelend? Waarom vind je dat?

Haal kleren die niet meer passen weg uit je kleerkast. Gooi ze weg, breng ze naar een tweedehandswinkel of breng ze naar een kledingcontainer. Zorg ervoor dat je kleerkast vol hangt met kleren die passen en waarin je je goed voelt.

Kleed jezelf eens een paar dagen aan zonder in de spiegel te kijken. Niet controleren of het je goed staat, niet kijken hoe je buik eruitziet in die broek, niet focussen op hoe het eruitziet, maar wel hoe je je voelt in deze outfit.

Bel je beste vriend(in) op om iets te vieren wat je normaal gezien niet viert. Twee dagen achter elkaar de afwas gedaan? Feestje! Uit je bed gekomen? Confetti! Gepoetst? Een medaille! Eventjes aandacht geven aan iets wat je normaal gezien laat passeren kan je een fijne boost geven waardoor je weer een tijdje verder kan.

Maak een lijstje met dingen die je niet durft omdat je dik bent, kies er eentje uit en doe dat (en merk dan dat de wereld niet vergaat).

Vier alle kleine stapjes die je zet op je weg naar meer zelfacceptatie.

Bijvoorbeeld dat je een kledingstuk gedragen hebt dat je ervoor niet durfde, een ijsje gegeten zonder je schuldig te voelen, of een negatieve gedachte over jezelf weten te stoppen.

Allemaal dingen die je gerust mag vieren met een vreugdedansje.

Durf af en toe eens egoïstisch te zijn, bijvoorbeeld door het laatste stuk taart te nemen.

Ga eens met jezelf op date. Trek iets moois aan waar je je goed in voelt, doe iets wat je leuk vindt, en geniet van je eigen gezelschap.

Schrijf elke dag één ding op dat je verwezenlijkt hebt, hoe klein ook. (Bijvoorbeeld de hond uitgelaten, een douche genomen, de afwasmaching uitgeladen, een project afgewerkt op het werk, …)

Ook interessant:

Laagdrempelig bewegen met deze vier YouTube-kanalen

Laagdrempelig bewegen met deze vier YouTube-kanalen

Wil je graag bewegen, maar is een zware workout in de fitness geen optie voor jou? Dan zijn er online voldoende alternatieven te vinden waar je rustig in je woonkamer mee aan de slag kan, zoals yoga of stoelenfitness. Hier vind je vier YouTube-kanalen om je daarbij te...

Lees meer
Help, ik ben dik en ongezond, wat nu?

Help, ik ben dik en ongezond, wat nu?

We weten ondertussen dat gewicht niet gelijkgesteld mag worden aan gezondheid, maar wat als je dik bent en ook een aandoening hebt die geassocieerd wordt met gewicht, zoals diabetes? Dan nog is de oplossing niet om af te vallen.Dik zijn staat niet automatisch gelijk...

Lees meer

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwe updates?

Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief:

.

Door je aan te melden krijg je één keer per maand mijn nieuwsbrief in je inbox. Ik ga je verder niet spammen en je kan je met één klik weer uitschrijven. Meer info vind je in de privacyverklaring.